59
And article 7 states “Insurance companies are required
to get service from companies that supply spare parts
documented in accordance with the specifications set forth
in this communiqué and that have established the required
infrastructure for trackingof equivalent spareparts as per this
communiqué. The required infrastructure for conformation
of this information in the electronic environment must be
established”.
With the new project initiated by the Undersecretariat of the
treasury, “Equivalent Spare Part” documentation practice
was started on 1 June 2015 as a result of the 3-year research
carried out by Turkish Standards Institute, Association of
Automotive Parts and Components Manufacturers and other
stakeholders. During the first two years, Turkish Standards
Institute (TSE) and after that period, organizations
accredited for documentation of spare parts will receive
“equivalent spare part documentation” applications. For
these organizations that will carry out product testing
at international standards to receive accreditation, they
must be affiliated with TURKAK or IAF and should have
the necessary qualifications. And for the imported parts
to be accepted as equivalent spare parts, they will have to
carry ISO\IEC 17065 documentation of the international
accreditation system.
Equivalent Spare Part Certificationwill improve
your life safety!
Counterfeit spare part production is a giant global industry.
For instance, the counterfeit spare part market in Germany
has an estimated size of over 10 billion Euros. And use of
counterfeit spare parts may have severe consequences for
vehicle owners.
With the mandatory certification of equivalent spare parts
which are relatively cheaper than original parts, the goal
is to prevent use of low quality spare parts by the repair
service company which is one of the biggest problems faced
by vehicle owners and to bring spare parry quality under
control via relevant standards.
With this new practice, end-user satisfaction is expected to
increase and insurance prices are expected to decrease in the
long term with widespread use of equivalent spare parts.
With mandatory certification, the following benefits are
expected to be achieved;
• To increase market share of automotive side industry.
• To decrease spare part imports which is a major item in
automotive imports.
• To ensure standardization in automotive side industry.
• To cooperate in creation of competitive markets and to
contribute to the efforts for creation of a fair competitive
environment.
• To encourage spare part manufacturers to improve their
quality systems.
kuruluşlardan hizmet satın almak zorundadırlar. Bu
bilgilerin elektronik ortamda teyidi için gerekli altyapı tesis
edilir
” ifadesi geçmektedir.
Hazine Müşteşarlığı’nın başlattığı çalışma ile TSE, Taşıt
Araçları Yan Sanayicileri Derneği, üniversiteler ve diğer
paydaşlarla yapılan yaklaşık 3 yıllık çalışma sonucunda
“Eşdeğer Parça Belgelendirme” uygulaması 1 Haziran’da
başlamış oldu. İlk 2 yıl Türk Standardları Enstitüsü (TSE),
akabinde akredite edilmiş belgelendirme kurumlarınca,
orijinal parçalara muadil ‘eşdeğer parça belgesi’ başvuruları
alınacak. Uluslararası standartlarda ürün testi ve deneyleri
yapacak olan bu kurumların akredite alabilmesi için
TÜRKAK veya İAF çatısı altında ve gerekli niteliklere sahip
olması gerekiyor. İthal edilen ürünlerin eşdeğer olarak
kabul edilmesi için ise uluslararası akreditasyon sistemi
kapsamında olan ISO\IEC 17065 belgesine sahip olması
beklenecektir.
Eşdeğer parça sertifikasyonu ile can güvenliği
standartlarınız arttırılıyor!
Taklit oto yedek parça üretimi, dünya çapında çok büyük
bir sektör. Örneğin Almanya’daki taklit ve sahte oto yedek
parça pazarının 10 Milyar Euro’nun üzerinde olduğu tahmin
edilmektedir. Sahte parça kullanımı ise otomobil sahipleri
için ağır sonuçlara neden olabilmektedir.
Araç parça değişiminde kullanılacak ve orijinal parçaya
nispeten daha ucuz olan eş değer parçaların sertifikasyona
tabi tutulması ile; araç sahiplerinin en büyük mağduriyeti
olan anlaşmalı servisin kalitesiz ürün kullanmasının önüne
geçilmesi, parça kalitesinin standartlar ile kontrol altına
alınması amaçlanmaktadır.
Bu uygulama ile nihai tüketici memnuniyetinin artması,
uzun vadede eş değer parça kullanımın artması ile birlikte
sigorta fiyatlarının da gerilemesi beklenmektedir.
Sertifikasyon zorunluluğu ile genel olarak aşağıdaki
faydaların sağlanması hedeflenmektedir;
• Otomotiv yan sanayinin pazar payını artırmak.
• Otomotiv ithalatının önemli bir kalemini oluşturan
yedek parça ithalatında düşüş sağlamak.
• Otomotiv yan sanayi standardizasyon sağlamak.
• Rekabetçi piyasaların oluşturulmasında iş birliği
yapmak ve adil bir rekabet ortamının oluşmasına katkı
sağlamak.
• Gövde yedek parçası imalatçılarını kalite sistemlerini
iyileştirmeye teşvik etmek.
• Güvenlik ve kalitesi yüksek yedek parçaların elde
edilmesini kolaylaştırmak.
UZMAN GÖZÜYLE
EXPERT VIEW