15
2013 yılı içerisinde sigorta sektöründe teminat bulunama-
yan riskler ve artan poliçe fiyatları tartışmaları da oldu. Bazı
sigorta şirketlerinin, Türk Ticaret Kanunu’nda açık hüküm
bulunması ve Hazine Müsteşarlığı’nın da bu hükmü teyit
etmesine rağmen, vatandaşın atadığı eksperin ücretini
ödemekten imtina etmesi, bu tür hasarlarda sorun çıkar-
ması, konuyu yargı çözümüne bırakması da cabası oldu.
Özetlemek gerekirse, 2013 yılı sigorta şirketlerinin mali
açıdan bir nebze toparlandığı bir yıl oldu.
SBM büyük bir başarı hikayesi,
milli gururumuzdur.
Merkezin bu günlere gelmesinde emeği bulunan herkese
teşekkürlerimi sunuyorum. Diğer yanda, gelinen bu nokta-
da, öncelikle SBM’nin daha bağımsız bir yapıya kavuşturul-
ması şart. Zira, son mevzuat değişikliği ile SBM’ye gözetim
(denetim) görevi de verildi. Ayrıca, SBM’de pek çok kişisel
verinin de toplandığına şahit olduk. Böyle bir kurumun ta-
mamen bağımsız olması gerekmektedir.
SBM sektörün her anlamda veri deposu olmalıdır.
Elektronik imza uygulamasıyla oto kaza branşında
toplanan veriler ve bu verilerden yola çıkılarak alınan
istatistikler,
merkezi veri tabanı ve SBM’nin önemini
ortaya
koymaktadır. Ancak bu yeterli değildir. Bütün branşlarda
oto kaza branşındaki uygulamaya benzer uygulamaların
faaliyete geçmesi ile sigorta suistimallerinin önüne büyük
ölçüde geçilebilecektir.
SBM’nin sigortacılık sektörü dışındaki kurum ve kuruluşlar
ile ilişkilerinin geliştirilmesi, ülke menfaatlerine önem-
li oranda katkı sağlayacaktır. Bu doğrultuda çalışmalar
yapılmalıdır.
Sigortacılık sektörünün temel aktörlerini sıraladığımızda,
sigorta şirketleri, eksper, aracılar ve aktüerler en başta
yer almaktadır. SBM’ye veri sağlayan en önemli aktörler
ise, eksper ve acentelerdir. Bu kapsamda, acente ve
eksperlerin SBM Danışma Komitesinde yer alması önemli
bir gelişmedir. SBM’yi en fazla kullanan aktörler olarak
taleplerimizi, yaşadığımız sıkıntıları ve çözüm önerilerimizi
doğrudan aktarabileceğimiz bu yapının kurulması oldukça
faydalı olmuştur. Diğer yandan, söz konusu Komitenin
yetkisi artırılarak acente ve eksperlerin yaşadıkları
sorunlara daha hızlı çözüm üretebilecek hale getirmesi
sağlanabilir. Ayrıca, TOBB Sigortacılık Müdürlüğü’ne
daha fazla ve detaylı raporlamanın yapılması, eksperlerin
etkinliğini artıracak ve sektöre olumlu katkı sağlayacaktır.
SEİK Başkanı olarak 2014 yılının başta meslektaşlarımız
olmak üzere tüm sigortacılık sektörü için güzelliklere vesile
olmasını diliyor, tüm vatandaşlarımıza sağlık ve mutluluk-
lar diliyorum.
from paying the fee for the adjuster appointed by the citizens
despite the presence of a provision mandating it in the Turkish
Code of Commerce and Undersecretariat of the Treasury’s
approval of this provision, and this caused serious problems and
the issue was taken to the court for final decision. In summary,
year 2013 has been a year of slight financial recovery for
insurance companies.
SBM is a great success story and is our national pride. I’d like
to express my thanks to everyone who contributed to all the
progress that our center has made until now. On the other
hand, at this point, it is now a must that SBM becomes an
independent institution. With the recent amendment made to the
legislation, SBM has been given the duty of monitoring (carrying
out inspections) as well. We also witnesses that SBM is able to
gather a great deal of personal information as well. An institution
of this nature must be fully independent.
SBM should become the data warehouse of the sector as a whole
in every sense. Data collected in Motor line via the electronic
signature feature and the statistics created based on this data
underlines the importance of a database and SBM itself. However
this alone is not sufficient. By implementing in all insurance lines,
applications like those currently in practice in the Motor line it
would be easier to prevent insurance fraud to a great extent.
Improving SBM’s relations with institutions and organizations
outside the insurance industry would be beneficial for the country
as a whole. SBM needs to work on that.
The major players of the insurance industry are the insurance
companies, adjusters, intermediaries and actuaries. The most
important players that provide data to SBM are adjusters and
agencies. In this regard, it is a very important development that
the agencies and adjusters are involved in the SBM advisory
board. This new structure which allows us, the players that utilize
SBM most frequently, to directly communicate our problems and
recommendations for solutions to these problems turned out to
be extremely beneficial for us. On the other hand, the committee
in question can be given a broader authorization to enable it
to find faster and more effective solutions to the problems
experienced by the agencies and the adjusters. Also, more and
more detailed reporting to TOBB General Directorate of Insurance
would improve the effectiveness of the adjusters and benefit the
insurance industry.
As the Chairman of SEIK, I wish that year 2014 would bring
happiness, health and good developments for our colleagues and
the insurance industry as a whole.
GÖRÜŞ/YORUM
OPINION/COMMENT