52
hasar, hasar tarafları/araçları, ödemeler ve bunlara ilişkin
verilere çok hızlı bir şekilde ulaşmak mümkün olmaktadır.
İş Kuralları
Sigortacılık fraud projelerinde suistimalin belirlenmesinde ilk
adım iş uzmanlarınca belirlenen ve tecrübe ile geliştirilmiş iş
kurallarının uygulanmasıdır. Sektörel uzmanlar ve Accenture
danışmanlığında belirlenen 78 iş kuralı var olan veri kaynakları
ve veri kalitesi gözönüne alınarak değerlendirilmiş ve nihai
olarak 40 iş kuralının uygulanabileceğine karar verilmiş ve
bu kurallar için sektör uzmanlarınca kuralın önemine ilişkin
puanlar elde edilmiştir. Bu süreçte tüm tablo ve alanlar
univarite analiz ile raporlanarak alan bazında doluluk, en çok
tekrar eden değerler ve adetleri, percentile, medyan, standart
sapma, ortalama değerleri incelenerek veri kalitesine ilişkin
kapsamlı raporlar üretilmiştir.
Tespit edilen kurallar analitik veri modelini baz alarak SAS
E-Guide ile tek tek kodlanmıştır. Kurallar tek bir tablo ve bu
tablodaki bir kaç değişkeni baz alan “kaza ve ihbar tarihi
arasında uzun süre geçmiştir” şeklinde basit bir içerikte
olabileceği gibi; “dosyada yer alan taraflardan herhangi
birinin son 2 yıl içinde farklı sigorta şirketlerinden reddedilmiş
hasar dosyası var mı?” şeklinde daha kompleks ve kişi
bazında geçmişin taranmasını gerektiren içeriklere de sahip
olabilmektedir. Kuralların her akşam çalışacağı ve risk
skorlamasının sadece bir adımı olacağı dikkate alındığında
çalışma süresinin (run time) mümkün olduğunca kısa olması
gerekmektedir. Bunu sağlamak üzere kurallara ait SAS
code’lar incelenerek benzer veri modelini input olarak kullanan
kuralların paralel şekilde çalışmasını sağlamak üzere sas code
wrapplet’ler geliştirilmiştir. Bu şekilde 40 kural maksimum 0.5
saat içinde çalışarak sonuç üretebilmektedir.
Yaklaşık 8 milyon claim 40 farklı kuralla skorlanarak her bir
kurala takılıp/takılmama durumlarını ifade eden değişkenler
(Rule Flag) üretilmiştir. Ancak bir claim’in diğer claimlere göre
fraud olma eğilimini daha basit bir şekilde yorumlayabilmek
amacıyla “eksper model skorlaması” da yapılmıştır. Eksper
model skorlaması bir claimin takıldığı (flag =1) kurallara
ait ağırlık faktörlerinin toplamıdır. Bu ağırlık faktörleri her bir
kural için sigorta şirketlerinden toplanan fraud olarak tespit
edilmiş claim leri ne oranda yakaladığı (hit rate) ve sektör
uzmanlarının o kural için verdiği puanların ortalaması dikkate
alınarak hesaplanmaktadır.
Diğer yandan, temel olarak iş kuralları en az bir parametre
kuralının kontrol edilmesini gerektirir. Bu parametre zaman
içinde değişebilir, ya da kuralın ek parametreler ile revize edilme
ihtiyacı doğabilir. Mevcut durumda 40 kural ve bunlara ait 108
parametre bulunmaktadır. Bütün bu kural ve parametreleri
yönetebilmek için SAS Rule Parameter Editor (RPE) ürünü
kullanılmaktadır.
rapid access to policy, claim, claimparties/vehicles, payments
and related data.
Business Rules
The first step in determining fraud in he fraud projects in the
insurance industry is implementation of the business rules
determined by business experts and developedwith expertise.
78 business rules determined in consultation with experts
from the industry and Accenture consultants, have been
reviewed in light of the existing data resources and data quality
and eventually 40 business rules were found to be usable
and experts determined scores regarding the importance of
these rules. During this phase, all tables and domains were
reported using univariate analysis and parameters such
as occupancy per domain, most frequent values and their
numbers, percentile, median, standard deviation and average
values were determined and comprehensive reports were
created based on their analysis.
Each of the prevailing rules was coded using SAS E-Guide
based on the analytical data model. Rules can be either a
single table and a simple content such as “a long time has
elapsed between accident and notification date” based on
a few variables in the table or with a more complex content
such as “does any of the parties involved has an insurance
file rejected by other insurance companies during the last
2 years” and content that requires background scanning at
the individual level. Considering the fact that the rules will be
run every evening and will be only one step of risk scoring,
run time should be as short as possible. To achieve this, SAS
codes of the rules were analyzed and sas code wrappets were
developed to ensure that rules that use similar data model as
input to work in parallel. This way, maximum 40 rules can be
run to generate results in 0.5 hours.
Around 8 million claims are scored using 40 different rules
and Rule Flags that express their status of being stopped
or not stopped by a rule. However, in order to make an
easier judgment as to weather or not a claim is fraud or not
compared to other claims, “expert model scoring” as well was
carried out. Expert model scoring is the total of the weight
factors for the rules (flag=1), which stops the claim. For
every rule, these weight factors are calculated by taking into
account the extent to which it can stop the claims determined
to be fraud by insurance companies (hit rate) and the average
of the scores given by the experts for that rule.
On the other hand, business rules basically require controlling
at least one parameter rule. This parameter can change over
time or the rule may have to be revised using additional
parameters. Currently there are 40 rules and 108 parameters
related to them. In order to manage all these rules and
parameters, SAS Rule Parameter Editor (RPE) is used.
UZMAN GÖZÜYLE
EXPERT VIEW