Previous Page  52 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 76 Next Page
Page Background

52

hasar, hasar tarafları/araçları, ödemeler ve bunlara ilişkin

verilere çok hızlı bir şekilde ulaşmak mümkün olmaktadır.

İş Kuralları

Sigortacılık fraud projelerinde suistimalin belirlenmesinde ilk

adım iş uzmanlarınca belirlenen ve tecrübe ile geliştirilmiş iş

kurallarının uygulanmasıdır. Sektörel uzmanlar ve Accenture

danışmanlığında belirlenen 78 iş kuralı var olan veri kaynakları

ve veri kalitesi gözönüne alınarak değerlendirilmiş ve nihai

olarak 40 iş kuralının uygulanabileceğine karar verilmiş ve

bu kurallar için sektör uzmanlarınca kuralın önemine ilişkin

puanlar elde edilmiştir. Bu süreçte tüm tablo ve alanlar

univarite analiz ile raporlanarak alan bazında doluluk, en çok

tekrar eden değerler ve adetleri, percentile, medyan, standart

sapma, ortalama değerleri incelenerek veri kalitesine ilişkin

kapsamlı raporlar üretilmiştir.

Tespit edilen kurallar analitik veri modelini baz alarak SAS

E-Guide ile tek tek kodlanmıştır. Kurallar tek bir tablo ve bu

tablodaki bir kaç değişkeni baz alan “kaza ve ihbar tarihi

arasında uzun süre geçmiştir” şeklinde basit bir içerikte

olabileceği gibi; “dosyada yer alan taraflardan herhangi

birinin son 2 yıl içinde farklı sigorta şirketlerinden reddedilmiş

hasar dosyası var mı?” şeklinde daha kompleks ve kişi

bazında geçmişin taranmasını gerektiren içeriklere de sahip

olabilmektedir. Kuralların her akşam çalışacağı ve risk

skorlamasının sadece bir adımı olacağı dikkate alındığında

çalışma süresinin (run time) mümkün olduğunca kısa olması

gerekmektedir. Bunu sağlamak üzere kurallara ait SAS

code’lar incelenerek benzer veri modelini input olarak kullanan

kuralların paralel şekilde çalışmasını sağlamak üzere sas code

wrapplet’ler geliştirilmiştir. Bu şekilde 40 kural maksimum 0.5

saat içinde çalışarak sonuç üretebilmektedir.

Yaklaşık 8 milyon claim 40 farklı kuralla skorlanarak her bir

kurala takılıp/takılmama durumlarını ifade eden değişkenler

(Rule Flag) üretilmiştir. Ancak bir claim’in diğer claimlere göre

fraud olma eğilimini daha basit bir şekilde yorumlayabilmek

amacıyla “eksper model skorlaması” da yapılmıştır. Eksper

model skorlaması bir claimin takıldığı (flag =1) kurallara

ait ağırlık faktörlerinin toplamıdır. Bu ağırlık faktörleri her bir

kural için sigorta şirketlerinden toplanan fraud olarak tespit

edilmiş claim leri ne oranda yakaladığı (hit rate) ve sektör

uzmanlarının o kural için verdiği puanların ortalaması dikkate

alınarak hesaplanmaktadır.

Diğer yandan, temel olarak iş kuralları en az bir parametre

kuralının kontrol edilmesini gerektirir. Bu parametre zaman

içinde değişebilir, ya da kuralın ek parametreler ile revize edilme

ihtiyacı doğabilir. Mevcut durumda 40 kural ve bunlara ait 108

parametre bulunmaktadır. Bütün bu kural ve parametreleri

yönetebilmek için SAS Rule Parameter Editor (RPE) ürünü

kullanılmaktadır.

rapid access to policy, claim, claimparties/vehicles, payments

and related data.

Business Rules

The first step in determining fraud in he fraud projects in the

insurance industry is implementation of the business rules

determined by business experts and developedwith expertise.

78 business rules determined in consultation with experts

from the industry and Accenture consultants, have been

reviewed in light of the existing data resources and data quality

and eventually 40 business rules were found to be usable

and experts determined scores regarding the importance of

these rules. During this phase, all tables and domains were

reported using univariate analysis and parameters such

as occupancy per domain, most frequent values and their

numbers, percentile, median, standard deviation and average

values were determined and comprehensive reports were

created based on their analysis.

Each of the prevailing rules was coded using SAS E-Guide

based on the analytical data model. Rules can be either a

single table and a simple content such as “a long time has

elapsed between accident and notification date” based on

a few variables in the table or with a more complex content

such as “does any of the parties involved has an insurance

file rejected by other insurance companies during the last

2 years” and content that requires background scanning at

the individual level. Considering the fact that the rules will be

run every evening and will be only one step of risk scoring,

run time should be as short as possible. To achieve this, SAS

codes of the rules were analyzed and sas code wrappets were

developed to ensure that rules that use similar data model as

input to work in parallel. This way, maximum 40 rules can be

run to generate results in 0.5 hours.

Around 8 million claims are scored using 40 different rules

and Rule Flags that express their status of being stopped

or not stopped by a rule. However, in order to make an

easier judgment as to weather or not a claim is fraud or not

compared to other claims, “expert model scoring” as well was

carried out. Expert model scoring is the total of the weight

factors for the rules (flag=1), which stops the claim. For

every rule, these weight factors are calculated by taking into

account the extent to which it can stop the claims determined

to be fraud by insurance companies (hit rate) and the average

of the scores given by the experts for that rule.

On the other hand, business rules basically require controlling

at least one parameter rule. This parameter can change over

time or the rule may have to be revised using additional

parameters. Currently there are 40 rules and 108 parameters

related to them. In order to manage all these rules and

parameters, SAS Rule Parameter Editor (RPE) is used.

UZMAN GÖZÜYLE

EXPERT VIEW