Previous Page  55 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 55 / 76 Next Page
Page Background

55

Geliştirme ve modellerin operasyonal hale getirilmesinin

halen devam ettiği çalışma ile Türkiye’de ilk kez tüm sigorta

şirketlerinin verisi kullanılarak kapsamlı bir fraud önleme

projesi gerçekleştirilmektedir. Benzer projelerin sigorta

şirketleri tarafından kendi veri tabanları üzerinde yapıldığı

bilinmektedir. Ancak SBM gibi tüm sigorta şirketlerinin

verisinin toplandığı merkezi bir veri tabanında sigortalıya

ait tüm tarihçenin görülebilmesi nedeni ile mevcut projeden

elde edilecek analitik modellerin, dolayısı ile erken uyarıların

performansının çok daha yüksek olacağı aşikardır.

Son zamanlarda farklı sektörlerde de olsa analitik çalışmalarda

yapısal olmayan veri kaynaklarının da artan bir şekilde

kullanıldığı görülmektedir. SBM veritabanlarında da hasar

dosyaları ile ilgili eksperler tarafından free text alanlara girilmiş

yorumlar yer almaktadır. Söz konusu metinlerin, text mining

algoritmaları ile analiz edilmesinden elde edilecek kural ve yeni

girdilerle “fraud tespit ve erken uyarı modellerinin” etkinliğinin

artırılması söz konusu olabilecektir. Veri kalitesi çalışmaları,

müşteri/ürün verilerinin de SBM’ye alınarak veri zenginliğinin

artırılması ve KKB/EGM gibi dışsal veri kaynakları ile yapılacak

entegrasyonlar tahmin gücü daha yüksek modellerin

kurulabilmesine imkan tanıyacaktır.

Trafik ve kasko ürünleri için yapılan projenin Fraud Büro’nun

kurulması ile model çıktılarının etkin bir şekilde kullanılması

söz konusu olacaktır. Bu süreç kendi içinde modele ilişkin

geri bildirimlerin de üretilmesini sağlayacak model sürekli

olarak iyileştirilecek, fraud kuşkulu hasar dosyalarının hızlı bir

şekilde değerlendirilmesini sağlamak üzere SNA ekranları ve

destekleyici BI raporlarının olgunlaşması da sağlanacaktır.

Buna paralel olarak projenin finansal faydaları görüldükçe

benzer projenin yurtdışı örneklerde olduğu gibi başta sağlık

olmak üzere diğer branşlarda da yapılması gündeme gelecektir.

With the project whereby efforts for development and making

models operational are still underway, a comprehensive fraud

prevention project using data from all insurance companies

is being realized. It is known that similar projects are being

carried out by insurance companies on their own databases.

However, it is clear that the performance of analytical models

to be generated with the current project would be higher

as the project allows access to all historical data about the

beneficiary in the central database of SBM where data from

all insurance companies are gathered.

Recently it has been observed in numerous industries, that

non-structural data sources are being frequently used in

analytical projects. SBM databases also feature comments

about claim files by experts entered in free text fields. With

the rules and input to be generated by analysis of this text

using text-mining algorithms, it will be possible to improve

effectiveness of “fraud detection and early warning models”.

Data quality efforts would result in increased data diversity

by including in SBM database, customer/product data and

integration with outside data sources like KKB/EGM would

allow creation of models with higher estimation rates.

With the establishment of the Fraud Department, model

outputs of the project developed for liability insurance and

comprehensive coverage will be used effectively. This

process will also provide feedback related to the model and

the model will be frequently improved and SNA screens and

BI reports will be improved to allow for rapid evaluation of

fraud-suspicious claim files. In addition, as the financial

benefits of the project become prevalent, similar projects will

be implemented in other branches and mainly in the health

branch as it is the case in foreign countries.

UZMAN GÖZÜYLE

EXPERT VIEW

Şekil (figure) 5: Örnek Bir Sosyal Network Görseli

/

Example of a Social Network Visual

Hasar Onarı Merkezi Ltd. Şti.

CLAIM_120_8014138

POLICY_120_46398857

34XY012

POLICY_120_179700976

YAHYA KEMAL

26NOV2012 34XY012

CLAIM_120_3038352