Previous Page  54 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 54 / 76 Next Page
Page Background

54

Sosyal Network Analizi

Bir claim; poliçe sahibi, sürücü, acente, tamirhane, eksper,

araç gibi pek çok entity den meydana gelmektedir. Düğüm

(node) olarak da adlandırabileceğimiz bu entity ler kendi

aralarında doğrudan ya da dolaylı olarak ilişki içindedirler.

SAS SNA uygulaması ile zaman boyutu da dikkate alınarak

claim ve buna ilişkin entity ler arasındaki ilişkilerin, ilk

bakışta fark edilemeyecek ya da yapısal veri üzerinde direkt

olarak çıkarılamayacak ilişki ağının görsel olarak sunulması

sağlanmaktadır.

Kurulacak Fraud Büro’nun “risk skorlarına” göre önceliklendi-

rilmiş claimleri bu yapı üzerinde inceleyerek claim’deki tüm

entity lere ilişkin verilere hızlı bir şekilde ulaşması ve bu şekil-

de özellikle planlı ve organize suistimal vakalarını tespit ede-

bilmesinde önemli rol oynayacağı düşünülmektedir. Diğer

yandan networklerin bir bütün olarak fraud riskleri de “claim

risk skorlarının” o networkteki toplam maliyet değerine göre

ağırlıklandırılması ile elde edilmiştir.

Social Network Analysis

A claim comprises numerous entities including policy owner,

driver, agency, repair shop, expert, and vehicle. These entities

which could also be called nodes are directly or indirectly

related with each other. With the SAS SNA application, by also

taking into account the time dimension, a visual presentation

of the relationship network for the relations between the

claim and the entities, which can’t be noticed at first or can’t

be extracted from data directly is generated.

It is believed that the Fraud Department to be established

will play an important role in detecting especially the planned

and organized fraud cases by allowing instant access to

data related to all entities in the claim by analyzing on this

structure, the claims prioritized according to “risk scores”.

On the other hand, the fraud risks for the networks were

calculated by weighting the “claim risk scores’ according to

the total cost value in that network.

UZMAN GÖZÜYLE

EXPERT VIEW

Şekil (figure) 4:

Prediktif Modele Ait Performans Göstergeleri

/

Performance Indicators of the Predictive Model