Previous Page  56 / 86 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 56 / 86 Next Page
Page Background

56

as basis. And in European countries where mostly UK and

Italy set the trend, the preferred method is “pay-how-you-

drive” where information related to driving techniques such

as speed, speed changes, frequency of breaks, and sudden

breaks are taken as basis.

If, based on these systems, you turn out to be a good

driver, you may get discounts between 10% to 40% for your

insurance quotes.

In our country, unfortunately there’s a common view that

especially male drivers see driving slow and carefully is a

negative thing and that this is mostly the driving habit of

female drivers. Even though the saying “driving like a girl”

doesn’t sound that nice, we see that this maybe accepted

and appreciated by everyone, male and female, in the

future. Today, despite the differences between companies,

insurance quotes given to young female and male drivers

are usually higher. Young drivers as well who can prove

themselves as good drivers thanks to the telematics

systems will be able to get much lower insurance quotes.

And from the perspective of the insurance companies, it

is possible to achieve greater benefits. Today, claim/pre-

mium ratios for motor vehicle insurances in the sector are

increasing rapidly; and there’s no effective driver-based

pricing in place. With telematics, driver evaluations will no

longer be based on actuarial assumptions but on actual

data collected which would be a more effective system.

And when we also foresee that that the drivers would be

more cautious while driving, high claim/premium ratios,

which are a major problem in the sector, will decrease and

this will also bring great economic benefits for the sector

as a whole.

Cutting down insurance fraud!

Another benefit of telematics for the insurance sector will

be the ability to detect insurance fraud. It will be much

easier to detect fraud when a driver who usually drives

at low speeds makes a claim and when his arguments

conflict with data at hand. And this will be a great step in

terms of preventing numerous fraud attempts of varying

magnitudes.

Person Information is secure at SBM

Of course we can’t just talk about benefits. Because all

drivers would have some concerns about the system and

“security of personal information” is one of them. The issue

of “security of personal information” which is a major con-

cern all over the world is at the forefront as a major topic

in terms of eliminating the concerns of drivers and making

telematics use widespread. And this again brings to the

forefront Insurance Information and Monitoring Center,

çok aracın yollarda harcadığı süre baz alınmakta. Başını

özellikle İngiltere ve İtalya’nın çektiği Avrupa ülkelerinde

ise “

pay-how-you-drive

” –nasıl kullandığına göre öde–

yöntemi daha çok tercih edilmekte. Yani aracın yaptığı

hızlar, hız değişimleri, fren sıklığı, ani fren yapma gibi sürüş

tekniği ile bilgiler esas alınmakta.

Bu sistemlere göre iyi bir sürücü çıkmanız durumunda

sigorta fiyatlarınızda %10 ile %40 arasında değişen

indirimler kazanabilirsiniz.

Ülkemizde maalesef özellikle erkek sürücüler için yavaş

ve dikkatli araba kullanmak olumsuz bir özellikmiş gibi

lanse edilmekte; bunun kadın sürücülere mahsus olduğu

gibi bir algı yaratılmaktadır. Bu sistem ile birlikte bu

sürüş davranışının ileride kadın-erkek herkes tarafından

benimsenebileceğini ve takdir edileceğini öngörebiliriz.

Bugün -şirketler arasında değişlik gösterse de- özellikle

genç kadın ve erkek sürücüler için daha yüksek sigorta

fiyatları oluşabilmektedir. Telematik ile birlikte iyi sürücü

olduğunu ispat edebilen genç sürücüler de artık çok daha

uygun sigorta primleri ile karşılaşabilirler.

Sigorta şirketleri açısından incelediğimizde ise çok daha

büyük faydaların elde edilmesi mümkün. Bugün sektörün

motorlu araç sigortalarındaki hasar/prim oranları hala çok

yüksek çıkmakta; sürücü bazlı bir fiyatlandırma etkili bir

şekilde yapılamamaktadır. Telematik ile birlikte artık sürücü

değerlendirmeleri bir takım aktüeryal varsayımlara göre

değil, SBM’de tutulacak verilerin sorgulanması ile çok daha

sağlıklı bir şekilde yapılabilecektir. Sürücülerin de daha

dikkatli araç kullanacağını öngördüğümüzde hem sigorta

sektörünün bitmeyen yarası olan hasar / prim oranlarının

düşmesi sağlanacak, hem de ekonomik anlamda tüm

sektör için önemli faydalar elde edilecektir.

Suistimaller Azalacak!

Telematiğin sigorta sektörüne bir başka faydası da sigorta

suistimallerinin tespit edilebilmesini sağlaması olacak.

Küçük bir hızla giden aracın çok büyük bir hasarla sigorta

şirketine başvurması, söylemlerinin elde edilen veriler ile

uyumsuz olması gibi durumlarda “fraud”u tespit edebilmek

oldukça kolaylaşacak. Bu da irili ufaklı birçok suistimal

girişiminin önüne geçilebilmesi adına çok büyük bir önem

ifade etmektedir.

Kişisel Bilgiler SBM’de Güvende

Telematiğin tabiki sadece faydalarından bahsetmek yeterli

değil. Çünkü tüm sürücülerin bu sistem hakkında bazı

endişeleri de olacaktır. Bu da “

kişisel bilgilerin güvenliği

”.

Tüm dünyada üzerinde en çok durulan konu olan “

kişisel

bilgilerin güvenliği

” hususu, sürücülerin tereddütlerinin

ortadan kaldırılması ve Telematiğin kullanımını artıracak

en ciddi başlık olarak öne çıkmaktadır. Bu da yine sigorta

UZMAN GÖZÜYLE

EXPERT VIEW