Previous Page  55 / 86 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 55 / 86 Next Page
Page Background

55

via systems like WLAN, DSRC (Dedicated Short Range

Communication), these services are expected to be provided

over more advanced mobile communication networks (4G)

and DMB (Digital Multimedia Broadcasting), which can

support 100 Mbps communication. **

Thanks to Telematics you will learn the good

drivers from SBM!

Surveys carried out on vehicle drivers (***) show that 80% of

the drivers perceive their driving skills as above average. And

what is sad for them

but promising as a general idea

is

that the insurance com-

panies can see that this

is not the case by looking

at their claim records.

For

many

years,

insurance

companies

have used numerous

parameters such as

age, gender, occupation,

driving experience etc.

for providing quotes

for customers but have failed to get the desired outcome.

However, today, with advanced technology, insurance

companies can determine more effectively weather or not a

driver is really a good one. “

TELEMATICS INSURANCE

With the new system to be set up in Insurance Information

and Monitoring Center, insurance companies will now be

able to track the driving performance of their customers

that have telematics in their vehicles to create a driving pro-

file for each driver. This way it will be possible to determine

who is a good driver and who is not. Many people agree that

telematics is the only way to achieve this.

The task of tracking driver performance can also be

accomplished via smart phones, which have become

increasingly popular today. We can even say that some

insurance companies have already started using them. The

common thing here is that driving-related information can

be collected as data and can be interpreted by insurance

companies for risk pricing.

However because tracking driver performance using smart-

phones might be used less frequently compared to track-

ing drivers using telematics, telematics would emerge as a

much more reliable method. Also taking into account, the

possibility of drivers to work with a different insurance com-

pany, it is seen that there’s a need for a central system and

this also shows that there’s a lot for Insurance Information

and Monitoring Center to do in this area.

How will driver performance be rated?

In USA, the focus is more on the “pay-as-you-drive” method

where the time spent on the road by the vehicle is taken

bahsedilen sektörlerin de eşgüdümlü çalışması o kadar

etkilidir. Günümüzde Telematik hizmetleri daha çok WLAN,

DSRC(DedicatedShortRangeCommunication-KısaMesafe

Telsiz İletişim) gibi sistemler üzerinden verilirken ilerde bu

hizmetlerin 100 Mbps iletişimi destekleyebilecek, daha

ileri mobil iletişim ağları (4G) ve DMB (Digital Multimedia

Broadcasting) üzerinden verilmesi beklenmektedir **

İyi Sürücüler Telematik Sayesinde SBM’den

Öğrenilebilecek!

Araç sürücüleri için yapılan anketler(***), sürücülerin yüzde

80 oranında kendilerini

ortalamanın üzerinde iyi

sürücü olarak gördüklerini

göstermektedir. Onlar için

üzücü –ortak fikir olarak

sevindirici– olan şey ise

bunun böyle olmadığını,

herkese gösterebilecek bir

sistemin ortaya çıkması.

Uzun yıllardır sigorta

şirketleri, sigortalıları için yaptığı fiyatlandırmalarda yaş,

cinsiyet, meslek, sürücü tecrübesi vb. birçok farklı kriteri

parametre olarak kullanılmakta; fakat istenen neticeler

bir türlü alınamamaktadır. Fakat artık teknoloji sigorta

şirketlerine sürücülerin gerçekten iyi sürücü olup olmadığını

anlayabileceği bir şans sunuyor : “

TELEMATİK SİGORTA

Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

bünyesinde kurulacak

sistem ile artık sigorta şirketleri, araçlarında telematik

bulunan müşterilerinin sürüş bilgilerini takip ederek

alışkanlıklarını ortaya çıkarabilir; kimin sözde kimin ise

gerçekten iyi sürücü olduğunu kolaylıkla tespit edebilir.

Birçok kişinin telematiğin bu işin tek yolu olduğuna inancı

tam.

Sürücüleri takip işlemi aslında günümüzde çok popüler olan

akıllı telefonlar aracılığı ile de yapılabilmektedir. Keza bazı

sigorta şirketlerinin bunu çoktan kullanmaya başladığını da

söyleyebiliriz. Buradaki ortak nokta sürüş ile ilgili bilgilerin bir

şekilde data olarak alınması ve sigorta şirketleri tarafından

risk fiyatlandırma çalışmalarında yorumlanabilmesi. Fakat

akıllı telefonların takibi, telematikli araç takibine oranla

daha az kullanılabileceği için

telematik

takip için çok daha

güvenilir bir yöntem olacak. Sürücülerin her yıl farklı bir

sigorta şirketi ile çalışma ihtimali de gözönüne alındığında

merkezi bir sistem ihtiyacı ortaya çıkmakta; bu da yine

Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

’ne büyük iş düştüğünü

göstermektedir.

Sürücü Performansı Nasıl Ölçülecek?

Amerika’da daha çok “

pay-as-you-drive

” –sürdüğün

mesafe kadar öde– yöntemine odaklanılmış. Yani daha

UZMAN GÖZÜYLE

EXPERT VIEW