55
via systems like WLAN, DSRC (Dedicated Short Range
Communication), these services are expected to be provided
over more advanced mobile communication networks (4G)
and DMB (Digital Multimedia Broadcasting), which can
support 100 Mbps communication. **
Thanks to Telematics you will learn the good
drivers from SBM!
Surveys carried out on vehicle drivers (***) show that 80% of
the drivers perceive their driving skills as above average. And
what is sad for them
–
but promising as a general idea
–
is
that the insurance com-
panies can see that this
is not the case by looking
at their claim records.
For
many
years,
insurance
companies
have used numerous
parameters such as
age, gender, occupation,
driving experience etc.
for providing quotes
for customers but have failed to get the desired outcome.
However, today, with advanced technology, insurance
companies can determine more effectively weather or not a
driver is really a good one. “
TELEMATICS INSURANCE
”
With the new system to be set up in Insurance Information
and Monitoring Center, insurance companies will now be
able to track the driving performance of their customers
that have telematics in their vehicles to create a driving pro-
file for each driver. This way it will be possible to determine
who is a good driver and who is not. Many people agree that
telematics is the only way to achieve this.
The task of tracking driver performance can also be
accomplished via smart phones, which have become
increasingly popular today. We can even say that some
insurance companies have already started using them. The
common thing here is that driving-related information can
be collected as data and can be interpreted by insurance
companies for risk pricing.
However because tracking driver performance using smart-
phones might be used less frequently compared to track-
ing drivers using telematics, telematics would emerge as a
much more reliable method. Also taking into account, the
possibility of drivers to work with a different insurance com-
pany, it is seen that there’s a need for a central system and
this also shows that there’s a lot for Insurance Information
and Monitoring Center to do in this area.
How will driver performance be rated?
In USA, the focus is more on the “pay-as-you-drive” method
where the time spent on the road by the vehicle is taken
bahsedilen sektörlerin de eşgüdümlü çalışması o kadar
etkilidir. Günümüzde Telematik hizmetleri daha çok WLAN,
DSRC(DedicatedShortRangeCommunication-KısaMesafe
Telsiz İletişim) gibi sistemler üzerinden verilirken ilerde bu
hizmetlerin 100 Mbps iletişimi destekleyebilecek, daha
ileri mobil iletişim ağları (4G) ve DMB (Digital Multimedia
Broadcasting) üzerinden verilmesi beklenmektedir **
İyi Sürücüler Telematik Sayesinde SBM’den
Öğrenilebilecek!
Araç sürücüleri için yapılan anketler(***), sürücülerin yüzde
80 oranında kendilerini
ortalamanın üzerinde iyi
sürücü olarak gördüklerini
göstermektedir. Onlar için
üzücü –ortak fikir olarak
sevindirici– olan şey ise
bunun böyle olmadığını,
herkese gösterebilecek bir
sistemin ortaya çıkması.
Uzun yıllardır sigorta
şirketleri, sigortalıları için yaptığı fiyatlandırmalarda yaş,
cinsiyet, meslek, sürücü tecrübesi vb. birçok farklı kriteri
parametre olarak kullanılmakta; fakat istenen neticeler
bir türlü alınamamaktadır. Fakat artık teknoloji sigorta
şirketlerine sürücülerin gerçekten iyi sürücü olup olmadığını
anlayabileceği bir şans sunuyor : “
TELEMATİK SİGORTA
”
Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi
bünyesinde kurulacak
sistem ile artık sigorta şirketleri, araçlarında telematik
bulunan müşterilerinin sürüş bilgilerini takip ederek
alışkanlıklarını ortaya çıkarabilir; kimin sözde kimin ise
gerçekten iyi sürücü olduğunu kolaylıkla tespit edebilir.
Birçok kişinin telematiğin bu işin tek yolu olduğuna inancı
tam.
Sürücüleri takip işlemi aslında günümüzde çok popüler olan
akıllı telefonlar aracılığı ile de yapılabilmektedir. Keza bazı
sigorta şirketlerinin bunu çoktan kullanmaya başladığını da
söyleyebiliriz. Buradaki ortak nokta sürüş ile ilgili bilgilerin bir
şekilde data olarak alınması ve sigorta şirketleri tarafından
risk fiyatlandırma çalışmalarında yorumlanabilmesi. Fakat
akıllı telefonların takibi, telematikli araç takibine oranla
daha az kullanılabileceği için
telematik
takip için çok daha
güvenilir bir yöntem olacak. Sürücülerin her yıl farklı bir
sigorta şirketi ile çalışma ihtimali de gözönüne alındığında
merkezi bir sistem ihtiyacı ortaya çıkmakta; bu da yine
Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi
’ne büyük iş düştüğünü
göstermektedir.
Sürücü Performansı Nasıl Ölçülecek?
Amerika’da daha çok “
pay-as-you-drive
” –sürdüğün
mesafe kadar öde– yöntemine odaklanılmış. Yani daha
UZMAN GÖZÜYLE
EXPERT VIEW