57
üç günü daha geçerliliğini koruyacak olup teklifin geçerli
olduğu süre içerisinde risk durumunda değişiklik meydana
gelmesi durumunda teklif ilgili olduğu tarifeye göre revize
edilebilecek.
Sigorta şirketleri bir sonraki ay için uygulayacakları
tarifelerini ayın 20’si mesai bitimine kadar Merkezimiz
veritabanına pdf formatında ıslak imzalı olarak
yüklemekteler.
Tarife dosyasının içeriğinde temel primler
ile indirim ve artırım sebeplerinin, Hazine Müsteşarlığı’nın
belirlemiş olduğu şablon kapsamında olması önemlidir.
Primler Tüm Sitelerde Yayınlanacak
Merkezimiz internet sayfasında, sigorta şirketlerinin son
30 gün içerisinde sattıkları poliçeler için il araç grubu ve
sigortalı türü bazında asgari, azami ve ortalama primler
paylaşılmaktadır. Bu sayede vatandaşlar tüm şirketlerin
primleri arasında kıyaslama yapabilmektedir. Sorgulama
ekranına
https://www.sbm.org.tr/tr/OnlineIslemler/Sayfalar/ TrafikSigortasiPrimBilgilendirme.aspxlinkinden ulaşılabilir.
Ayrıca sigorta şirketlerininde web sitelerinde prim
sorgulamaları yapılmaktadır.
Hazine Müdahale Etmeyecek
Trafik sigortasında Hazine Müsteşarlığı tarafından yapılan
değişikliklerin en önemlisi ise sigorta şirketlerinin primleri
tamamen kendilerinin serbestçe belirleyebilecek olmaları.
Bu uygulama 1 Ocak 2014 tarihi itibariyle yürürlüğe
alındı. Bu tarihten itibaren hasarsızlık indirim oranı ile
prim artış oranını ve primlere uygulanabilecek en yüksek
zammı sigorta şirketleri istediği gibi belirlemektedir.
Şirketler, hangi sürücüye, hangi oranda indirim ve
artırım yapacaklarını kendi tespit edecek; aynı şekilde
hasar yapan sürücülere de istedikleri oranda prim artışı
uygulayabileceklerdir. Hazine Müsteşarlığı ise sigorta
şirketinin mali durumunda sorun olduğunu gözlemleyerek
şirketin belirlediği primin haksız rekabete yol açtığına
inanır ya da sigorta şirketinin sigorta yapmaktan
kaçındığına kanaat getirirse, trafik sigortası primine
müdahale edecektir.
Böylece 2014’ün başından itibaren,
trafik sigortalarının primlerinde şirketler açısından tam
serbest dönem başlamıştır.
Son Söz
Vatandaşların poliçelerini yapmadan önce SBM web si-
tesi
www.sbm.org.tr’den sorgulama yaparak şirketlerin
primlerini kıyaslayabilmesi sayesinde müşteri memnuni-
yetlerinde artış olacağını düşünmekteyim.
Trafik sigortasındaki bu yeni dönem, hem sigorta şirket-
lerine hem de vatandaşlara daha âdil bir fiyatlandırma
politikası yolunu açacaktır.
for the first three days of the following month and if the risk
level changes during the period when the quote is valid, the
insurance company will be allowed to revise its quote.
Insurance companies are required to submit a signed
hardcopy of their tariff that will be valid for the coming month
until the end of the business day on the 20th of that month.
The tariff should be submitted to SBM’s database in pdf
format. It is important that the premium amounts, discounts
and surcharges, reasons for discounts and surcharges
should be given in the template as determined by the
Undersecretariat of the Treasury.
Premiums Will Be Published on All Websites
SBM shares on its website, minimum, maximum and average
written premiums for the policies sold within the last 30
days on the basis of city, vehicle type and insured category.
This way, the citizens will be able to compare premiums of
different companies. The query screen is accessible from the
address o
f https://www.sbm.org.tr/tr/OnlineIslemler/Sayfalar/ TrafikSigortasiPrimBilgilendirme.aspx .In addition insurance
companies will provide information about their premiums on
their individual websites as well.
No Intervention by the Treasury
The most important change brought about by the
Undersecretariat of Treasury regarding Motor TPL insurance
is that the insurance companies can now determine their
premium levels independently. This new bylaws went into
effect on 1 January 2014. As of this date, the insurance
companies are allowed to determine the no-claim-bonus
(NCB) discount rates; surcharge rates and the maximum
increase in premium amounts independently. Insurance
companies will be able to freely determine for which drivers
they will increase or decrease the premium levels. Similarly,
they will be allowed to increase the premium level of drivers
who make claims. In case the Undersecretariat of the
Treasury decides that the premium set by the company
results in unfair competition or that the insurance company
refrains from insuring the policy owner, it will have the right to
interrupt and set the insurance premium. As a result, the era
of complete liberalism in determining Motor TPL insurance
premiums has started as of the beginning of year 2014.
Final Word
I believe that customer satisfaction will increase as a result of
the new system that allows policy owners to compare quotes
by different insurance companies on the official website of
SBM
( www.sbm.org.tr).
This new era in Motor TPL insurance will pave the way
for a much more fair pricing policy both for the insurance
companies and the policy owners.
UZMAN GÖZÜYLE
EXPERT VIEW